Tuesday, March 5, 2013

Bengkang labu @ Bingka labu

Hasil pagi tadi sebelum pergi kerja. Start bake bengkang nih dalam pukul 6.30pagi. Gigih kan? Hahahahaha! Salin resepi dari blog seseorang last week. Tapi silapnya terlupa nak write down website address dia. Buat sikit alteration, ikut bahan yang ada kat rumah. Saya kurang adunan jadi separuh adunan je.

Bahan-bahannya ialah:

2      biji          telur
2      cawan     tepung gandum
1/2   cawan     gula
1/2   c/t           garam
2      cawan     labu ( kukus)
2      cawan     santan (saya tak pakai)
1/2   cawan     susu cair
1/2   cawan     susu pekat manis (tak pakai)
1      c/t           vanilla essence
2      c/b          butter / minyak sapi (saya ganti dengan minyak masak)

                       bijan untuk ditabur

* apa sahaja dalam bentuk cecair saya gantikan dengan susu cair ditambah dengan skim milk.

Teknik yang saya gunakan senang sahaja. Malas, hehe. Main campak semua benda dalam mangkuk. Pukul gunakan whisker. Panaskan oven dengan suhu 160c. Tabur bijan. Bakar selama sejam atau sehingga kuih masak.

Tadaaaa!


Sorry. Nih saki baki yang tinggal sebab potong dekat office library.. Hehehe. Komen: walaupun dah kurangkan tak letak susu pekat plus kurangkan sukatan gula, rasanya still manis. Suggestion: kurangkan lagi gula. Manis sebab bingka nih tak kembang macam kek biasa kowt. 

Ada setengah biji lagi labu dekat rumah. Boleh try, hihi~ Guys. Selamat mencuba! :)

1 comment:

  1. Salam Imah...harapnya sihat...tak update resepi2 lagi ke? ehehehe....ok take care... bersalin kang inform kitaorg yek ;)

    ~ www.cintahatiummi.com ~

    ReplyDelete