Tuesday, July 31, 2012

Nasi Beringin

    "Nasi apa tue?"
Soalan yang acap kali ditanya tiap kali saya tanya
    "Pernah makan Nasi beringin tak?" Hehehe.
Antara tebakan jawapan yang diterima..
     "Ala.. Nasi Baryani kan..?" SALAH, hehehe!

Menurut pemerhatian saya yang tak berapa nak hebat nih.. Nasi Beringin nih kawan-kawan nasi lemak jugak.. Bezanya, ada sedikit rempah dan serai masa nak masak nasi nih.. Masa menetap di Kuantan dulu, tiap kali nak balik ke Johor, ayah pasti akan singgah di Segamat. Nasi Beringin sangat terkenal di Segamat. Ah! Sedap. Teringat-ringat. Last-last, cuba cari di internet, alter mana-mana yang patut. Akhirnya..


Sila abaikan alas meja tersebut. ;p

Bahan-bahannya ialah:

NASI

4 Cawan                    Beras Basmathi ( Rendam semalaman)
1 Cawan                    Santan pekat
1 Cawan                     Susu cair
4 Cawan                    Air
5 Sudu besar              Minyak sapi ( Ganti dengan minyak jagung)
                                  4 rempah sekawan ( 1 Bunga lawang, 2 buah pelaga, 2 bunga cengkih, 
                                 1kulit kayu manis)
3 Batang                     Serai*
1 Sudu kecil                Halba*
2 Sudu kecil                Jintan*
1 Sudu besar               Jintan manis*
1 Sudu besar               Ketumbar*
4 Biji                           Bawang merah*
3 Ulas                         Bawang putih*
3 Cm                          Halia*
                                  Garam dan perasa
(*: kisar)

Untuk nasi,
1. Masukkan beras ke dalam rice cooker.
2. Dalam periuk lain, masukkan minyak. Bila sudah panas, masukkan 4 rempah sekawan.
3. Kemudian, masukkan bahan-bahan yang telah dikisar. Tumis sampailah naik bau.
4. Masukkan santan dan susu cair. Kenapa susu cair tak letak dua cawan santan pekat terus? Sebab saya 
    tak tahan muak. So, untuk bahagian ni, terpulang pada selera masing-masing.
5. Api kecil je. sampai mendidih, lepas tue, tuangkan campuran bahan tumis dan santan nih dalam rice 
    cooker yang ada nasi tadi.
6. Kacau rata. Biar sekejap. Lepas tue, masukkan separuh lagi separuh bahagian cecair (2 cawan air) ke 
    dalam rice cooker.Dah hampir kering masukkan lagi sebahagian air (lagi 2 cawan) dan perasakan. Jangan 
    kacau kuat-kuat. Nanti nasi patah-patah dah tak cantik. Biar sampai masak.

LAUK:

Lauk terpulang pada kehendak masing-masing sebenarnya. Nak sambal sotong boleh.. Nak buat ala-ala nasi lemak boleh. Tapi saya buat acar dengan ayam masak merah je. Mana nak buat Acar Darat, saya cilok resepi dari Abang Mat Gebu .. Masak merah, resepi sendiri. Sebabnya, saya kurang gemar ayam masak merah, lebih suka disambalkan je ayam tue. Tapi sebab suara majoriti mengatakan ayam masak merah lebih lazat, makanya, jadilah "Ayam Masak Merah Sambal". Aci tak?? hihi~

AYAM MASAK MERAH SAMBAL

7 Sudu besar    Minyak masak
5 Ketul             Ayam (Suke bahagian dada dan kepak. Goreng dulu).
Segenggam       Cili kering (potong, rebus, basuh, kisar)*
5Cm                Halia*
5 biji                Bawang merah*
4 ulas               Bawang putih*
Setangkai        Saleri (dipotong serong-serong).
2 Biji               Tomato (belah 8).
                       Air asam jawa
                       Gula, garam, dan perasa
                       Daun sup dan daun bawang (dihiris) dan bawang goreng)
(*: Kisar).

1. Masukkan minyak ke dalam kuali. Dah panas, masukkan bahan-bahan yang dah dikisar.
2. Dah naik bau, masukkan air asam jawa. (Terpulang nak letak macam mana. Depends pasa delera masing-
    masing).
3. Masukkan ayam. Kacau rata.
4. Masukkan saleri dan tomato.
5. Masukkan garam an perasa. 
6. Hidang. Hiaskan dengan daun sup, daun bawang, dan bawang goreng).

SELAMAT MECUBA! :)


            




No comments:

Post a Comment