Sunday, June 20, 2010

Father's day!



Hari ini merupakan Hari Bapa.. Satu dunia celebrate para bapa hari ini. Walau pun bagi aku, penghargaan kepada seorang bapa tidak terhad pada hari-hari tertentu, tapi sekurang-kurangnya masih ada sekelumit ingatan bagi kaum bapa betapa istimewanya mereka di hati kita. Tanpa mereka, siapalah kita.. Ye tak..? Tiba-tiba teringat pulak kat ayah even baru je jumpa beliau siang tadi. En. Ali Arashid adalah superhero ku. Aku selalu cakap kat ibu, kalau nak cari suami, aku nak cari lelaki macam ayah, hehe.. Dalam tegas dan garangnya, masih ada humor dan air matanya. Dalam marah-marah dan bebel ayah, masih terselit kata-kata nasihat buat anaknya. Dalam pukul kami adik-beradik, masih ada masa sayang dan guraunya. Senang kata, ayah adalah superheroku.


Ingat lagi masa masih kecil.. Ayah dulu garang. Dengan ibu selalu je merengek-rengek nak macam-macam. Nanti mesti ibu suruh tanya ayah sendiri. Semua terdiam, hihi.. Satu hari tue, kami sekeluarga berjalan-jalan dekat bandar Kuantan.. Masa tue kitaorang tinggal kam Kem Bukit Galing, Kuantan. Lalu lah dekat depan KFC Restaurant. Kami yang masa tue baru tiga beradik menoleh tak berkelip mata tengok KFC Restaurant. Ayah jalan makin lama makin perlahan, makin lama makin perlahan. Masih ingat lagi senyuman kecil ayah. Nak sorok konon, tapi Imah dah nampak, hehe.. Tiba-tiba...

      "srettt..."

Ayah tolak pintu KFC Restaurant tue, pastue masuk. Apa lagi.. Kami 3 beradik melompat kegembiraan, haha.. Padahal KFC je kan. Tapi masa tue, rasa KFC tue sedap giler, hahaha. Kami adik-beradik juga dilatih jangan makan junk food. Try la beli. Kalau ayah ibu dapat tau, memang kena libas la. Tapi ada satu insiden nih masa pergi kedai runcit tiba-tiba ayah cakap,

   "ambillah mana-mana kamu nak...."

apa lagi.. Sampai terjatuh-jatuh janjan kedai mak cik tue kami sapu, haha.. Since aku nih kan dari kecil esek sakit memanjang. Ayah pun cuti la memanjang sebab nak uruskan aku. Ibu pula cikgu; tak boleh sembarang ambil cuti. Ada beberapa insiden yang aku ingat sampai sekarang. Masa tue umur aku dalam 5 tahun la.. Rumah dekat Kem Galing tue sejuk, atas bukit. Memang selalu la kena lelah. Hujan lebat sangat malam tue. aku pula boleh pulak kena lelah. Ayah peluk, dokong, masuk kereta, pergi klinik kat kem tue. Ayah dokong lagi, berlari-lari ayah masuk klinik. Tak nak bagi aku kena hujan, ayah peluk erat-erat. Tangan sebelah pegang payung. Hurmmmmmm..Sampai sekarang pun, ayah suka peluk anak-anak dia plus bagi kata-kata semangat kalau semangat kami jatuh.


ayh saya... besh!



ayah saya romantik.. =D


Imah sayang ayah, muah2!! lupa nak cakap.. Ayah masak sedap, hehe~

2 comments:

  1. bertuahnya anak2 yg dapat ayah penyayang kan... Org kater zaman skrg susah nk cr mcm ayah kita, ayah kita adalah yg terbaek..........

    ReplyDelete
  2. tepat skali kak hajar.. huhu~ bapaku .. superheroku..

    ReplyDelete